Δήμος Δέλτα Δημοτική Ενότητα Αξιού Ειδήσεις Ελλάδα Εκκλησία

Κυριακή της Τυρινής 26 Φεβρουαρίου

Στις Εκκλησίες διαβάζεται, κατά την πρωινή Θεία Λειτουργία, η περικοπή του Ευαγγελίου του Ματθαίου (κεφ. στ’, 14-21), που αναφέρεται στην αξία της συγχώρεσης και της νηστείας. Αργά το απόγευμα της ίδιας ημέρας ψάλλεται ο κατανυκτικός εσπερινός της συγγνώμης, κατά τον οποίο ιερείς και πιστοί αλληλοασπάζονται, ζητώντας συγχώρεση ο ένας από τον άλλο, ενόψει της επερχόμενης Μεγάλης Τεσσαρακοστής.

Η Εκκλησία επιτρέπει στους πιστούς την κατανάλωση γαλακτοκομικών προϊόντων, αυγών, ψαριών και ελαιολάδου, απαγορεύει όμως την κρεοφαγία.

Η Κυριακή της Τυρινής ξεκινούσε με τον καθιερωμένο εκκλησιασμό. Και μετά μαζευόντουσαν στα σπίτια των συγγενών και άρχιζε το γλέντι με επίκεντρο το «τραπέζι».

Πριν αρχίσει το φαγητό, ή και κατόπιν, οι συγγενείς ζητούσαν συγχώρηση από τους πιο ηλικιωμένους και αλληλοσυγχωρούνταν ώστε να αρχίσουν τη Σαρακοστή με καθαρή καρδιά και ήσυχη συνείδηση.Στα περισσότερα μέρη το δείπνο της Τυρινής τελειώνει με αβγό και σχετικούς αστεϊσμούς, αλλά και μαντικές παρατηρήσεις. Στη Σύρο, καθώς και σε πολλά άλλα μέρη, κρεμούν ένα αβγό από το ταβάνι και όπως κάθονται όλοι γύρω από το τραπέζι «του δίνουνε μια κουταλιά και φέρνει βόλτα στο τραπέζι και δοκιμάζουνε ο καθένας να το πιάσει με το στόμα του. Με αβγό κλείνομε το στόμα μας για τη Σαρακοστή και τη Λαμπρή πάλι με αβγό το ξανανοίγουμε».

Σε πολλά μέρη της Ελλάδος υπάρχουν πολλά έθιμα, συγκεκριμένα στην περιοχή του Ανατολικού Θεσσαλονίκης σύμφωνα με ανάρτηση στα social, o Πολιτιστικός Σύλλογος Ανατολικού Θεσσαλονίκης ”Βαλμάδα” αναφέρει:

Το έθιμο της Λαμκας (Συγχώρεσης)

Κάθε χρόνο πιο παλιά την Κυριακή της Τυρινής παραμονή της Καθαράς Δευτέρας όλη η οικογένεια μαζευόταν στο σπίτι του μεγαλύτερου (παππού ή θείου)για να τηρήσουν το έθιμο της Μετανοίας.

Όλα τα μέλη της οικογένειας ζητούσαν συγχώρεση μεταξύ τους, ο μικρότερος από τον μεγαλύτερο κάνοντας μετάνοια και φιλώντας το χέρι. Τα μικρά παιδιά φιλούσαν το χέρι κάνοντας ουρά (σήκωναν το πόδι προς τα πίσω καθώς φιλούσαν το χέρι). Όποιος έκανε την μεγαλύτερη ουρά έπαιρνε ένα δώρο, κυρίως χρηματικό. Μετά έστρωναν το τραπέζι με τυρόπιτα, χαλβά, ελιές, αυγά, ταραμά και άλλα εκτός από κρέας. Για να αρχίσουν όμως το φαγητό έπρεπε να κάνουν το δεύτερο έθιμο αυτό της Λαμκας. Ο μεγαλύτερος σε ηλικία έπαιρνε τον πλάστη για τις πίτες έδενε μια κλωστή στη μια άκρη του και στην άλλη άκρη της κλωστής έδενε ένα αυγό βρασμένο και καθαρισμένο. Στη συνέχεια και κρατώντας το πλάστη πήγαινε στον καθένα ξεχωριστά και του κουνούσε το αυγό μπρος πίσω. Οποιος κατάφερνε να πιάσει το αυγό με το στόμα του χωρίς την βοήθεια των χεριών του ήταν και ο νικητής και ταυτόχρονα θα ήταν υγιής και δυνατός για όλη την χρονιά. Το έθιμο αυτό συμβόλιζε την αρχή της νηστείας και της εγκράτειας.

Με ένα αυγό έκλειναν το στόμα την Κυριακή της Τυρινής και με ένα αυγό έληγε η Νηστεία την Κυριακή του Πάσχα το βράδυ της Ανάστασης του Κυρίου..

Καλή Σαρακοστή φίλοι μου, Συγχώρεση για όλο τον κόσμο και Αγάπη μεταξύ όλων γιατί όλα τα άλλα είναι εφήμερα και ανούσια.. Καλή Εγκράτεια σε όλους μας!!!! “

Την Κυριακή της Τυροφάγου κορυφώνονται οι καρναβαλικές εκδηλώσεις και αναβιώνουν παραδοσιακά αποκριάτικα έθιμα σε όλη την Ελλάδα. Οι μύθοι και οι θρύλοι της χώρας μας έρχονται στο προσκήνιο και μέσα από τις μεταμφιέσεις, το χορό, το γλέντι και το τραγούδι. Στο επίκεντρο των εορταστικών εκδηλώσεων η Πάτρα, με το ονομαστό καρναβάλι της, αλλά και η Ξάνθη και το Ρέθυμνο με τα δικά τους ξεχωριστά καρναβάλια, που κερδίζουν συνεχώς σε δημοφιλία και αναγνώριση.

πηγή: www.ekklisiaonline.gr

διαβάστε επίσης:https://syndimotis.com/d-lagkada-sygkinitiki-antapokrisi-to/

Ακολουθήστε το ΣυνΔΗΜΟΤΗ:

✅ στο Google News ➡

✅ στο Facebook ➡

και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *